Suomalainen hotellimarkkina on kaivannut luksushotellia
Suomessa markkina on muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana, minkä vuoksi maksukykyä ja kysyntää luksukselle on eri tavalla kuin aiemmin. Suomalainen hotellimarkkina pohjautuu siitä huolimatta korostetusti keskitason hotelleihin, joiden segmenttiä dominoivat Sokos Hotels ja Scandic. Pysäyttävää on, että Nordic Hotel Consulting - tutkimusyhtiön laatimassa pohjoismaisessa luksushotellien referenssiryhmässä ei ole mukana yhtään suomalaista hotellia. Sen sijaan markkinoilta löytyy monia, jotka haluavat brändätä itsensä sellaiseksi.
Näkemyksemme on, että asioita on Suomessa tehty pitkään niin kuin on totuttu. Sen takia hotellikonseptit ovat jääneet hyvin samantyyppisiksi, eikä kehitystä ole tapahtunut. Tämän vuoksi olemme jopa kymmenen vuotta jäljessä naapurimaitamme – muusta maailmasta puhumattakaan. Markkinoille on syntynyt kysyntää luksukselle, mutta tarjonta on niukkaa.